Sinds 1 januari 2021 is er een Nationaal Keurmerk Letselschade (NKL) geïntroduceerd. Wat het inhoudt en waarom dat keurmerk belangrijk is, lees je hier.
Sinds 1 januari bestaat het Nationaal Keurmerk Letselschade (NKL). Een belangrijk keurmerk, want zo weten slachtoffers van letselschade dat ze te maken hebben met een betrouwbare letselschadespecialist.
Wie een ongeval meemaakt en daar letselschade aan overhoudt, die wordt al snel geconfronteerd met onaangename kosten en uitgaven.De voorschotbetalingen bij letselschade zijn er om de eerste financiële tegenvallers op te vangen waar het slachtoffer mee te maken krijgt. In dit artikel vertellen we er meer over.
Als je slachtoffer wordt, maak je hoogstwaarschijnlijk kosten die je niet zou hebben gemaakt als het ongeval zich niet had gemanifesteerd. Gelukkig heb je in veel gevallen recht op een voorschotbetaling zodat deze eerste kosten opgevangen worden zonder dat het direct in je portemonnee raakt.
De uiteindelijke schadevergoeding wordt uitgekeerd als er een medische eindsituatie is bereikt.
Wie het heeft meegemaakt, weet het: een kop-staartbotsing geeft een enorme klap van staal op staal. Zelfs als de snelheid niet zo hoog was. En nu is schade aan je auto één ding, maar je kunt bij zo’n botsing flink gewond raken. Wie is er nu aansprakelijk bij zo’n auto-ongeluk? Kun je je letselschade verhalen op de tegenpartij?
Je kent ze wel: automobilisten die append achter het stuur zitten en daardoor niet opletten. Ze zien de file of de rij voor het stoplicht te laat en klappen, waardoor op tijd remmen niet meer lukt. Het gevolg is dat ze frontaal op de voorganger botsen. Hier is de aansprakelijkheid een uitgemaakte zaak. Maar dat is niet zo in alle gevallen.
Bij de meeste verkeersongelukken is het duidelijk wie er schuld heeft aan het ongeval, soms is politieonderzoek nodig voor het beoordelen van de aansprakelijkheid. In dit artikel het politieonderzoek bij verkeersaansprakelijkheid.
Een verkeersongeval met letselschade is ingrijpend. Dat geldt voor zowel een autobestuurder, inzittende, fietser als voetganger. Dergelijke gebeurtenissen zijn niet alleen ingrijpend voor het slachtoffer, maar ook voor familieleden en direct betrokkenen. Het is dan ook begrijpelijk dat je als slachtoffer niet direct denkt aan het verzamelen van bewijsstukken.
Toch zijn bewijsstukken essentieel om te kunnen bepalen of er recht is op een vergoeding van letselschade. Er moet namelijk vastgesteld worden wie er schuld heeft aan het ongeval om de aansprakelijkheid te beoordelen.
Wanneer na een ongeval met letselschade het niet lukt om zelf bewijsstukken te verzamelen, dan kan politieonderzoek hulp bieden bij het bewijzen van de toedracht van het ongeval.
Hoe kun je hoofdletsel bij jonge fietsers voorkomen? Zorg voor gratis helmen en heb voortdurende aandacht voor voorlichting en educatie.
Dit blijkt uit een evaluatie van de fietshelmcampagne ‘Coole kop, helm op!’ die van 2010 tot 2015 in de provincie Zeeland werd uitgevoerd. Van de jonge fietsslachtoffers die op de Spoedeisende Hulp belandden, had een kleiner aantal jonge fietsers hoofdletsel opgelopen dan in het controlegebied. Dit is mogelijk het gevolg van de campagne, maar dat is niet met zekerheid vast te stellen door de lage aantallen. Dat maakt het moeilijk om een significant effect op letsel vast te stellen.
Heeft een medepassagier recht op een schadevergoeding als er sprake is van een verkeersongeval? Een goede vraag! In de meeste gevallen kan een inzittende de letselschade verhalen op een verzekeraar. In dit artikel vertellen we hoe dit in zijn werk gaat. Iedereen zit weleens als medepassagier bij iemand in de auto. Je vertrouwt de bestuurder waarbij je instapt en jullie verwachten de eindbestemming veilig te halen.
Hoe veilig de bestuurder ook mag rijden, een verkeersongeluk zit in een klein hoekje en kan helaas iedereen overkomen. De bestuurders van de betrokken auto’s vullen samen het schade aangifteformulier in.
Fijn, maar hoe zit het nu met jouw schade als mede-inzittende?
Graag leggen wij dit aan je uit!
De afkorting VKO staat voor verkeersongeval. Een VKO letsel is dus een letsel dat is veroorzaakt als gevolg van een verkeersongeval. Veel mensen denken bij het woord letsel aan botbreuken of wonden. Een letsel betekent namelijk letterlijk een beschadiging aan het lichaam die voor klachten zorgt. Maar een letsel hoeft niet altijd (direct) zichtbaar te zijn. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een whiplash, maar ook aan psychisch letsel, zoals angststoornissen, concentratieproblemen of een depressie. In dat geval is er sprake van immateriële schade.
U moet er niet aan denken, maar het kan gebeuren: een naaste die ernstig blijvend letsel oploopt of overlijdt door een gebeurtenis waar een ander aansprakelijk voor is. Niet alleen voor het slachtoffer staat de wereld dan op zijn kop, maar ook voor zijn of haar naasten kan dit een enorme impact hebben. Heeft u als naaste in zo'n situatie dan recht op een vergoeding? In dit artikel gaan we dieper in op het onderwerp “affectieschade”.
Het aantal verkeersslachtoffers onder brugklassers is in september 2 keer zo hoog als in de rest van het jaar. Dit blijkt uit cijfers van het Letsel Informatie Systeem van VeiligheidNL. Het aantal fietsongevallen met letselschade is dan ook hoger in deze maand.
De afgelopen 10 jaar vielen onder brugklassers 18 doden door fietsongevallen (cijfers SWOV).
Van hen werden er 7 geschept door een vrachtwagen. Onder de 10-jarigen (7 doden) en 11-jarigen (4 doden) ligt het aantal dodelijke fietsongevallen een stuk lager.
Nederland fietst gezamenlijk ongeveer 15 miljard kilometer per jaar. Met zo’n 35.000 kilometer aan fietspaden kan met recht gezegd worden dat Nederland een echt fietsland is. Jammer genoeg kan het ook weleens misgaan op de fiets. Uit cijfers van het CBS blijkt dat het aantal fietsers dat na een ongeval met ernstig letsel op de eerste hulp belandde, de afgelopen tien jaar met 26% is gestegen. In 2017 zijn er zelfs voor het eerst meer fietsers dan automobilisten om het leven gekomen bij een verkeersongeluk, namelijk 206 bij een fietsongeluk ten opzichte 201 in de auto.