Ongeluk op het werk met handletsel

In de bouw, industrie, logistiek en agrarische sector worden vaak mensen slachtoffer van een arbeidsongeval. In 2019 kreeg de Inspectie SZW maar liefst 4474 meldingen. Jurilex Letselschade helpt slachtoffers van arbeidsongevallen. Bijvoorbeeld een mevrouw die tijdens haar werk aan een productielijn handletsel opliep. In dit artikel leest u hoe deze zaak gelopen is en wat u kunt doen als het u overkomt.

Wet Affectieschade: 5 belangrijke vragen

Op 1 januari 2019 is de Wet Affectieschade in werking getreden. De wet houdt in dat naasten van slachtoffers een schadevergoeding kunnen krijgen bij overlijden van het slachtoffer of als het slachtoffer ernstig blijvend letsel heeft. Sinds deze wet van kracht is gegaan hebben nabestaanden en naasten van slachtoffers van een verkeersongeval of een bedrijfsongeval recht op smartengeld. Dit is vastgelegd in de Wet Affectieschade. In dit artikel beantwoorden we de 5 vragen die mensen ons het vaakst stellen.

Aansprakelijkheid bij verkeersongeval met alcohol: hoe zit dat?

Bij een verkeersongeval onder invloed van alcohol is de aansprakelijkheid anders geregeld dan bij andere zaken. Normaal gesproken moet de partij die een schadevergoeding eist, bewijzen dat de tegenpartij verantwoordelijk is voor het ongeval. Als er alcohol in het spel is, komt in de praktijk vaak de bewijslast te liggen bij de persoon die onder invloed van alcohol heeft deelgenomen aan het verkeer. Dat betekent dat de rechter er vanuit gaat dat de aanrijding is veroorzaakt door het alcoholgebruik en dat de verkeersdeelnemer die onder invloed was aansprakelijk is voor de schade.

Hang geen mondkapje aan binnenspiegel

‘Sorry, maar ik heb je echt niet gezien.’ Van veel slachtoffers die zijn aangereden door een automobilist horen wij dat dit helaas een bekende zin is. Vaak blijkt uit politieonderzoeken dat de bestuurder van de auto wel gekeken heeft, maar het slachtoffer niet opmerkte. Nu steeds meer mensen hun mondkapje aan de binnenspiegel van hun auto hangen, wordt de kans op ongevallen onnodig vergroot. Een dergelijke automobilist wordt in dit soort situaties als aansprakelijke partij gezien en het slachtoffer blijft helaas achter met (letsel)schade. Veilig Verkeer Nederland roept dan ook op om geen mondkapjes meer aan de binnenspiegel van de auto te hangen. Het probleem is dat mensen op de motor, fiets of brommer volledig achter het mondkapje kunnen verdwijnen. Dit kan voor gevaarlijke verkeerssituatie zorgen.

Letselschade: op welke schadevergoeding heeft u mogelijk recht?

Heb je letselschade opgelopen, dan heb je misschien recht op letselschadevergoeding. Welke soorten schadevergoeding zijn er? En hoe vraag je letselschadevergoeding aan? In deze kersverse blog behandelen wij de tien meest voorkomende schadeposten. Een ongeluk in het verkeer waar je niets aan kon doen, een ongeluk op je werk of een medische misser. Soms loop je daarbij letselschade op. Is iemand anders aansprakelijk voor jouw schade? Dan heb je in een aantal gevallen recht op schadevergoeding. Wij zetten 10 veel voorkomende soorten schadevergoeding voor je op een rij én je leest wat jij kunt doen. Er zijn allerlei situaties in het dagelijkse leven waarbij je letselschade kunt oplopen. Letselschade betekent dat je lichamelijke en geestelijke schade oploopt, bijvoorbeeld bij een bedrijfsongeval, tijdens het sporten of op je werk. Krijg je bijvoorbeeld een auto-ongeluk , dan moet je misschien medische kosten maken. En als je auto daarbij beschadigd raakt, komen ook de garagekosten om de hoek kijken. Voor je het weet, heb je een flinke stapel rekeningen liggen. Gelukkig heb je in veel gevallen recht op schadevergoeding.

Aantal ongelukken en slachtoffers met letselschade in het verkeer flink toegenomen

De afgelopen jaren zijn het aantal verkeersongelukken afgenomen. De reden hiervan is simpel: door de corona maatregelen waren er minder verkeersgebruikers op de weg. Op 25 januari werden de eerste corona versoepelingen bekend gemaakt. Door de versoepelingen zijn het aantal letselschadeslachtoffers in het verkeer ook weer toegenomen. Lees hier verder.

Aanrijding tussen fietser en voetganger, wie is aansprakelijk?

De kwetsbare fietser is (net zoals voetgangers) wettelijk beschermd in het verkeer. Lees hier hoe je moet handelen bij een fietsongeval. Voetgangers en fietsers zijn kwetsbaar in het verkeer. Daarom worden zij in het verkeersrecht extra beschermd wanneer er sprake is van een aanrijding met een motorvoertuig. Maar wie is er aansprakelijk in het geval van een aanrijding tussen twee fietsers of tussen een fietser en een voetganger? In zo’n geval gelden de gebruikelijke regels van het bewijsrecht: de eisende partij zal moeten bewijzen dat de tegenpartij aansprakelijk is voor de aanrijding. In de praktijk kan het gebeuren dat zowel jij als de tegenpartij schuld hebben aan de aanrijding.

Gordelkorting? Wij leggen het uit!

Het dragen van een gordel vermindert de kans op ernstig letsel bij een verkeersongeluk zoals een achterop-aanrijding en kettingbotsing. Het niet dragen van een gordel kan ertoe leiden dat de aansprakelijke verzekeraar een gordelkorting toepast. Dit houdt in dat de uiteindelijke schadevergoeding wordt verminderd met een bepaald percentage. Hoe dat zit vertellen we in het onderstaand artikel.