Letselschade voorkomen bij kinderen? Draag een helm!

De ‘Helm op je Hoofd’-campagne ging van start in Haarlem. Met deze campagne vroegen Shell en Veilig Verkeer Nederland (VVN) aandacht voor het dragen van een fietshelm door kinderen in het verkeer, ter bevordering van hun verkeersveiligheid. Shell en VVN gaven op diverse basisscholen interactieve workshops aan kinderen uit groep 3 en 4 om het imago van de fietshelm te verbeteren en om het belang van het dragen van een helm voor hun verkeersveiligheid te benadrukken. Dit is tevens de start van een onderzoek naar de bereidwilligheid van kinderen om een fietshelm te dragen. Rondom de campagne werd onderzocht waarom de helm niet veel wordt gedragen door kinderen in Nederland, dit terwijl het juist letselschade kan voorkomen. Vermoedelijk heeft dit te maken met een imagoprobleem. Omdat op dit moment nog erg weinig kinderen een helm dragen tijdens het fietsen, probeerden Shell en VVN het imago van de helm een boost te geven. Zo deelden zij op acht basisscholen fietshelmen uit die de kinderen zelf mogen versieren. Na een aantal weken werd de houding van de kinderen en hun ouders ten opzichte van de fietshelm opnieuw getoetst. Als redactie van LetselSchade.nl hebben wij hierover vaker gepubliceerd in deze rubriek. Wij juichen het initiatief van Shell en VVN van harte toe. Per jaar worden 26.000 kinderen op de spoedeisende hulp behandeld aan de gevolgen van letselschade door verkeersongevallen. Het dragen van een fietshelm door kinderen zou het aantal ongelukken met letselschade aanzienlijk kunnen terugdringen. Wat veel mensen zich niet realiseren is dat een eenvoudig ongeval al langdurige gevolgen kan hebben voor een kind. Letselschade kan al opgelopen worden als een kind bijvoorbeeld tegen een stoepje aanrijdt en ten val komt. De campagne was onderdeel van Het Mobiele Verkeersplein van Shell en VVN. Dit is een oefenplein waar schoolkinderen met skelters, fietsen en verkeersborden de verkeerspraktijk nabootsen. Tot nu toe hebben 40.000 kinderen verkeerslessen gevolgd op het mobiele verkeersplein. Deelnemende kinderen worden geadviseerd over het dragen van een helm.

Letselschade door medische misser, wat moet ik doen?

Uit een recent bevolkingsonderzoek dat is uitgevoerd door Fonds Slachtofferhulp, Vrije Universiteit Amsterdam, Tulburg University en door CentERdata, blijkt dat jaarlijks zo ongeveer 185.000 volwassenen slachtoffer worden van (ernstige) medische fouten. Wanneer is er eigenlijk sprake van een medische fout en wanneer is er sprake van een complicatie? Wat is het verschil tussen beiden? Hoe bewijs je dat de schade het directe gevolg is van foutief medisch handelen?

Snorfietsers van het fietspad? Zo pakken grote steden het aan.

Amsterdam nam vorig jaar het voortouw om snorfietsers te weren van fietspaden. Gemeente Den Haag biedt een financiële regeling om vervuilende snor- en motorfietsers te slopen. Rotterdam onderzoekt of een nieuw snorfietsbeleid haalbaar is. Nu volgt Utrecht. Volgens de eerste verkeersanalyse uit de hoofdstad blijkt dat niet alleen het aantal ongevallen met een snorfiets afneemt, ook lokale fiets- en bromfietshandelaren zien deze verkeersregel wel zitten. Lees het hier. Snorfietser rijden straks in grote delen van Utrecht niet meer op het fietspad, maar net als het overig gemotoriseerd verkeer, op de rijbaan. In Amsterdam geldt deze verkeersregel al langer. De eerste verkeersevaluatie uit de hoofdstad is voor het Utrechts college aanleiding om dit snorfietsbeleid te volgen. Als het aan coalitiepartijen GroenLinks en D66 ligt gaan, in navolging van de motorfietsers, ook de snorfietsers (te herkennen aan een blauw kenteken en maximumsnelheid van 25 km/u) zo snel als mogelijk van het fietspad af. De verwachting is dat deze nieuwe verkeersregel voor de zomer van 2021 van kracht wordt.

Wat mag ik van een personenschadebehandelaar verwachten?

Het schadeclaimproces wordt vaak ervaren als ingewikkeld en belastend. Een deskundige personenschadebehandelaar beantwoordt deze vragen en regelt met concrete hulp dat de schade wordt vergoed. Letselschade.nl, onderdeel van de Jurilex Letselschade Groep, is een gespecialiseerd letselschadebureau. Dat betekent dat wij uitgebreide ervaring en expertise hebben op het gebied van letselschadeclaims. Neem eenvoudig contact op met onze juristen en krijg direct een transparant advies bij een letselschade-ongeval.

Help, ik heb een auto-ongeluk gehad! Wat nu?

Direct na een auto-ongeluk bent u waarschijnlijk druk bezig met uw lichamelijke toestand of bent u zelfs in shock en gaat alles langs u heen. Begrijpelijk, u maakt iets heel heftigs mee! Toch is het belangrijk om op dat moment een aantal stappen te doorlopen zodat u uw (letsel)schade op de aansprakelijk partij kunt verhalen. In dit artikel staan wij stil bij de belangrijkste handelingen direct na een ongeval.

Art. 185 Wegenverkeerswet en (bijzondere) motorrijtuigen, hoe zit dat?

Artikel 185 Wegenverkeerswet houdt in dat de eigenaar van het motorrijtuig bij een ongeval met een niet-motorrijtuig aansprakelijk kan worden gehouden. Daarmee wordt ook bepaald dat de eigenaar van het motorrijtuig de schade bij het verkeersongeval moet vergoeden, tenzij het heel aannemelijk is dat er sprake is van overmacht. Wanneer de persoon van het ongemotoriseerde voertuig zelf schuldig is aan het verkeersongeval ontstaat er vaak een discussie over welke schade er vergoed moet worden door de eigenaar van het motorrijtuig.

Letsel door sport. Hoe zit het met de aansprakelijkheid?

Een snoeiharde tackle tijdens het voetballen, een hockeystick die te hoog wordt opgetild, een bal in het oog na een pittige serve bij tennis. Bij sport zit een ongeluk in een klein hoekje. Hoort dat nu eenmaal bij sport? Ja en nee. Wie herinnert zich niet die beruchte 5 augustus 2020, toen Fabio Jakobsen (wielrenner) ernstig ten val kwam nadat hij in de hekken werd gereden door Dylan Groenewegen? Fabio bleek ernstig gewond. Naast een verbrijzelde luchtpijp en een gebroken gehemelte had hij nog meer ernstige verwondingen. Groenewegen werd door UCI, de internationale wielerunie, voor 9 maanden geschorst. Inmiddels fietsen beiden weer, maar de juridische strijd is nog niet gestreden. De schuldvraag is namelijk moeilijk te beantwoorden. Misschien was de finish in Katowice wel veel te gevaarlijk omdat die bergafwaarts is. Misschien waren de hekken niet veilig. Misschien, misschien, misschien.

Het coronavirus en de zorgplicht van de werkgever

Week 12 ten tijde van COVID-19. Na eerder de kapperszaken en basisscholen, mogen vanaf 1 juni ook horecazaken en culturele instellingen de deuren openen. Weliswaar onder strenge voorwaarden, maar Nederland kijkt er reikhalzend naar uit. Een werkgever heeft op grond van de wet een zorgplicht. Hij moet dan ook alle nodige maatregelen nemen om de veiligheid van zijn werknemers te garanderen en risico’s te beperken. Maar ondanks alle voorzorgsmaatregelen die een werkgever neemt, kan het gebeuren dat een bedrijfsongeval plaatsvindt. Een werknemer komt bijvoorbeeld ten val op een bouwterrein of hij raakt bekneld tijdens zijn werkzaamheden. In sommige gevallen volstaat een interne melding binnen het bedrijf, maar andere gevallen heeft de werkgever de plicht om een ongeval te melden bij de arbeidsinspectie. Toch blijft het kabinet hameren op de anderhalvemeter-maatregel en als het aan hen ligt blijven we nog maandenlang thuiswerken. Maar waar de een beschikt over een volledig ingericht thuiskantoor, zit de ander aan de keukentafel. Dat roept vragen op, want wat houdt een goede werkplek precies in? En wat zijn de plichten van de werkgever?